Eleverna sätter sin namnlapp på röd (dåligt, svårt), gul (mittemellan) eller grön (lätt). |
ng som i sjunga, pingvin och räkning.
n som i bänk, anka och blänker.
g som i regndroppar, barnvagn och trafiksignal.
Som av en händelse valde vi just att införa ett nytt utvärderingssystem denna lektion, på tal om trafiksignal. En slump, men lyckat. Tre A4-ark i rött, gult och grönt på väggen - där alla färger står för något visst. Eleverna satte sin namnlapp på rött om det var svårt, gult om det var "lite både och" och grönt om det var lätt.
Denna första gång blev det en ganska lätt, helt oladdad fråga, men tanken är att eleverna ska träna på att tycka till och uttrycka sina åsikter i annat också. Här måste alla ta ställning till skillnad från handuppräckning då alla inte kommer till tals. När eleverna besvarat frågan "Hur gick det att jobba med ng-ljudet?" checkade vi av med en elev på varje färg, så att de fick uttrycka sig mer detaljerat.
"Hur kom det sig att du satte ditt namn på gul?"
"Det var ganska svårt att hitta rätt ord i korsordet, men det andra var ganska lätt."
"Vad var det som var så bra, eftersom du satte din namnlapp på grönt?"
"Jag tyckte att korsordet var så roligt och det andra var lätt. Jag kunde stava många redan."
Syfte:
- Träna stavningsregler.
- Prata om ordspråks betydelse (och ofta gamla ord).
- Uttrycka sig.
- Reflektera över sin insats på lektionen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar