fredag 26 augusti 2011

Ringlekar och utvärdering

Blinkleken. Eleverna står i ring.  De söker ögonkontakt med någon och blinkar två gånger. Den andre svarar med att också blinka två gånger. Båda gör ett hopp i luften och byter plats i ringen. Detta pågår samtidigt för alla. Leken fortsätter och barnen tränar uppmärksamhet, att möta varandras blickar och att förflytta sig smidigt så att de inte krockar med varandra när alla byter platser samtidigt.
Efteråt kollade vi att alla hade blinkat till någon och "fått svar", samt att alla hade fått en blinkning av någon annan. Vi  märkte också att det kan vara en god idé att säga att man ska blinka till olika klasskamrater.


Hitta par. Eleverna står i ring med händerna bakom ryggen. Vi lärare lägger något i händerna som de ska känna på - men inte titta på. Eleverna minglar runt och beskriver för någon annan vad de har "Den är slät, men lite skrovlig också. Och så är det en pinne som sticker ut. Den är mindre än ett ägg." Om de tror att de har samma sak visar de för varandra. Om det är olika saker går de vidare till nästa för att hitta sitt par. Eleverna tränar på att beskriva, uttrycka sig och lyssna uppmärksamt på andra. För att inte tala om spänningen. Den är stooor.

Barnens utvärdering av den första skolveckan: varje finger motsvarar ett poäng, vilket gör att alla 10 fingrar upp i luften blir toppenpoäng. Glädjen och lättnaden var stor hos lärarna när så gott som alla höll upp båda sina händer i luften och spretade med fingrarna! Eleverna tränar på att reflektera, tänka till vad just de själva tycker och visa sina åsikter för andra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar