torsdag 25 april 2013

Hej då deckarskrivandet!

Allting har ett slut. Så också deckarskrivandet. Till slut.

Vi har skrivit vid ett tillfälle (kanske två om eleven valt att göra det på elevens val) varje vecka under minst två månader. Att skriva deckare var en uppgift från vår egen detektiv Sally Smart som ger oss olika uppdrag (i syfte att utveckla skrivandet). Eleverna har planerat händelseförloppet tillsammans med en klasskompis eller själva. Sedan har de skrivit på datorn.

När de var klara har eleverna fått läsa upp berättelserna för varandra och visat upp sin egengjorda kuliss (av kartong) och karaktären från berättelsen (pappersrulle, kula, piprensare, tyg, garn mm).

Så här i efterhand var det lyckat med deckarskrivandet i den bemärkelsen att eleverna fått varit kreativa, fått utlopp för sin skrivar- och skaparglädje, samarbetat, utvecklat skrivandet och verkar ha haft kul.

Men vi känner också att vi kanske skulle ha begränsat oss till ett visst antal lektioner som eleverna fått skriva, t.ex. "Ni har fyra lektioner på er!". Ett alternativ är att begränsa sidantalet, t.ex. "Berättelsen ska rymmas på två A4-sidor."

Fria uppgifter är också svårare för vissa elever. Det blir för utsvävande och det kan vara tufft att hålla fokus. En del elever blev klara på två lektioner, medan andra kanske behöver det tiodubbla. Att aktivera de som blev klara med meningsfyllda uppgifter har ändå inte varit svårt. De har fått göra klart kulisserna eller arbetat med något annat som känns betydelsefullt för dem. Eleverna är medvetna och duktiga på att ansvara för sitt skolarbete, allra helst sedan vi införde måltimmar (då eleverna arbetar efter sina individuella mål, som vi kom överens om på utvecklingssamtalet).

Som lärare trodde vi kanske att vi skulle kunna ge mer respons under tiden eleverna skrev, men med 25 elever har resurserna inte räckt till (trots att vi haft extra resurser under en period). Vi har istället mest gått igenom varje berättelse efteråt tillsammans med eleverna. Som lärare får man en ganska tydlig bild av elevernas starka sidor och vad de behöver träna mer på. Det har varit väldigt bra.

I fortsättningen tänker vi nog mer arbeta med korta berättelser där man tränar specifika saker i skrivandet, även om denna längre skrivperiod också varit bra på sitt sätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar