lördag 24 augusti 2013

Klassrummen har fått namn

Vikta hundansikten pryder nu den ena klassrumsdörren...

...och katter den andra.





Några elever gjorde dessutom hundvalpar och
kattungar av papper, som blev över när de klippte.
Somliga var små. Andra var verkligen pyttepyttesmå.


När man gör katter/hundar börjar man med att vika papperet så att det blir en triangel.
Klipp bort den överblivna biten (formad som en rektangel), samt den ena triangelbiten.
Därefter viks öronen, sen huvud, haka...
Och så rita ögon, nos och mun.
Eftersom eleverna i klasserna 3A och B är blandade i två olika klassrum vill vi ha namn på rummen.

Först fick vi dra lott där fem av alla elevers förslag gick till final. Därefter fick varje elev rösta på någon av dem genom att ringa in ett av alternativen, utan att diskutera med någon annan. Vi räknade rösterna och de förslag som vann var HUND och KATT.

Eftersom vi lärare inte visste vilka namn det skulle bli, fick vi spontanplanera följande lektion där eleverna skulle göra en bilduppgift som skulle ge klassrummen en passande touch av namnen.

Det blev vika hundar och katter. Först visade vi vikningen, sedan fick eleverna sätta igång. Till sin hjälp visade vi hund- och kattbilder med projektorn i klassrummet, så att eleverna kunde se hur ett djuransikte verkligen ser ut.

På ena örat skrev de djurets namn och på det andra örat sitt eget namn.

Syfte:
  • Elevinflytande.
  • Bildteknik.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar