måndag 19 augusti 2013

Sommarhändelse med bara 6 ord

Jag har sett Matildas fem kattungar födas.

Jag var på Kanarieöarna och badade.


Jag har fått en hundvalp nu.
Första skoluppgiften blev en text- och bilduppgift. Eleverna skulle skriva något från sommaren, men de fick endast använda 6 ord, alltså en 6-ording. Först fick de tänka ut något själva, sedan prata med en kompis och till sist tog vi några exempel inför alla.

Efter de ritat och skrivit fick eleverna kolla med den som satt bredvid om allt var rättstavat och att det stod på rätt rad (vi använder oss av fyra linjer på remsan för att träna handstil).

Eleverna klipper isär orden i meningen för att förtydliga antalet ord och klistrar upp dem på en svart bakgrund. Kanterna på det papperet är vikta framåt, så att det blir som ett lock, för att få "tittskåpskänsla". Bilderna klistras på en remsa som formats som en cirkel och hänger på så vis ut lite.

Jag har badat med min kusin.

Jag har ätit Langos i Ungern.
När alla elever är klara med sina arbeten ska de sättas upp på väggen och vi ska fortsätta med positiv kritik på allas bilder för att alla bilder ska få bra uppmärksamhet.
Jag har sett Eiffeltornet i Paris.

Jag har varit på en jordgubbsfest.
Syfte:
  • Skriva och berätta.
  • Rätt stavning av vanligt förekommande och närliggande ord för eleven.
  • Olika tekniker i bild för att nå olika effekter.
  • Leka med ord och formuleringar av meningar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar