tisdag 27 september 2011

Alfabetsböcker

Nu har vi börjat göra alfabetsböcker. Varje bosktav har en egen sida där bokstaven klistras in tillsammans med en ordlista. Den skriver eleverna på datorn, två och två. Då kan de diskutera stavningen och på så vis utveckla skrivandet tillsammans (de har ju även rösten i datorn till hjälp, som ljudar varenda liten bokstav som skrivs).

Vi går även igenom hur bokstaven skrivs, men lägger inte ner tid än på att skriva den sida upp och sida ner för hand. Istället ägnar vi oss åt bokstavens ljud och bokstaven i ett naturligt sammanhang - i en text.

I alfabetsboken klistrar de också in en dikt (Majas alfabetssånger), där de ringar in aktuell bokstav.



Vi avslutade dagen med Fem myror är fler än fyra elefanter, som ytterligare befäste hur bokstaven Ee ser ut och låter.

Magnus och Brasse i sin E-verkstad (ca 3 min)
http://www.youtube.com/watch?v=Twdl96PX-dw

Evas namnsdag (ca 5 min)

Allra sist lyssnade vi på och sjöng med i Majas alfabetssång om bokstaven Ee.

Högt upp i Eken må du tro
har jag ett eget sommarbo,
där har jag också några vänner
- dom är det bara jag som känner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar