onsdag 7 september 2011

Matte i boken och samma sak ute

I matteboken tränar vi just nu på antal (att "se" tal direkt utan att räkna dem går ofta bra upp till talet 5), mönster, geometriska former (cirkel, kvadrat, triangel, kvadrat) och diagram. Vi har pratat om hur ofta man faktiskt använder matematik utan att man tänker på det. Varje gång vi tittar på klockan, när vi lagar mat och använder mått, när vi köper kläder och väljer rätt storlek... Bara en sådan sak som att gå på bio. Då gäller det att veta vilken tid filmen börjar, vad den kostar, vilket stolsnummer man har o.s.v.

På utepasset hade vi två olika stationer. På den ena fick eleverna samla ett naturföremål var. När vi skulle räkna hur många det var av olika saker var det väldigt svårt. Eleverna löste problemet genom att gruppera dem. Och se! Vi kunde konstatera att genom att det blev tydligare och lättare att se antalet. Vi tränade också begrepp som flest, mest, näst mest, minst, näst minst.


 
På den andra stationen samlade ett par elever 5 likadana saker var, t.ex. en lång pinne, en liten sten, en stor sten, ett blad, en kotte och en barkbit. Därefter satte de sig rygg mot rygg och den ena placerade ut sina föremål i en viss ordning på en vit tygbit. Därefter ska den andra eleven ställa frågor och lägga ut sina naturföremål i samma ordning: Vilken ligger i mitten? Vilken ligger till höger om kotten? Eleverna tränar begrepp (höger, vänster, bredvid, ytterst...) och på att uttrycka sig och lösa uppgiften enbart genom att höra vad den andre säger.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar