tisdag 14 februari 2012

Alla hjärtans dag

Med lov från eleverna visar vi några av alla de fina hjärtan som tillverkats med omsorg inför Alla hjärtans dag:


 


Vi uppmärksammar Alla hjärtans dag och skriver några uppskattande rader på datorn. Eleverna sitter i par. Den ena börjar skriva och den andra stöttar eventuellt med hur ord stavas. Sedan tvärtom.


Vi pratar också om symmetriska former igen. Hur var det nu med dem? Vad är kännetecknande? Vi viker papper och ser att vi bara behöver rita halva hjärtat och sedan klippa ut. Se där! Ett perfekt hjärta! Eleverna ritar av mallen på ett färgat hårt papper. En del klipper ut, andra inte. De klistrar fast sin text och formar små bitar av silkespapper till bollar som de dekorerar med. Många nya ord lär vi oss också "Fröken, var finns sådant där cirkuspapper?" "Va? Ja, silkespapperet ligger där!"




Syfte:
  • Skriva till en verklig mottagare
  • Uppmärksamma hur och varför vi skriver: Mottagare, vad vi vill säga och avsändare
  • Tangentteknik: Hur man centrerar en text
  • Introducering av ett nytt skiljetecken: Utropstecknet!
  • Repetera symmetriska figurer (här; hjärtan)
  • Träna finmotorik, t.ex. klippa, rita av mall, klistra, riva, knöla ihop (silkespapper)
  • Uppmärksamma en tradition och vad den innebär

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar