fredag 10 februari 2012

En vanlig ovanlig dag

Välj när du ska göra vad!

Eleverna har tre lektionspass varje dag (förutom på tisdagar när de går en halvtimme längre). Varje morgon går vi igenom skoldagen genom ett bildschema, men idag såg det väldigt konstigt ut. Det var en massa tomma luckor där det vanligtvis står ämnet. Istället stod det någonting på tavlan.

Eleverna fick möjlighet att själva bestämma när de ville göra vad, men alla skulle göra alla tre punkterna under dagen.
  • Vinterfåglar: Skriva och läsa. Eleverna fortsätter att skriva sina faktatexter på datorerna. De skulle också läsa en faktatext högt tillsammans med några andra som har samma fågel. För att datorerna skulle räcka fick några börja läsa och några börja skriva. (Oavsett klasstillhörighet i 1A eller 1B jobbade alla i 1B:s klassrum.)
  • Matematik. Eleverna fortsätter att jobba i sina matteböcker. (Oavsett klasstillhörighet i 1A eller 1B jobbade alla i 1A:s klassrum.)
  • Städa låda och göra klart. Eleverna städar sin låda i klassrummet. Därefter tar de fram sin plastficka som kallas "Göra klart". Där lägger de alla skolarbeten som är påbörjade men ännu inte klara. (Klasserna jobbar i sina egna klassrum.)
Efter lektionens slut gjorde vi en utvärdering av den här ovanligt upplagda dagen, som ändå var precis som vanligt. Eleverna höll upp sina fingrar och poängsatte med hjälp av dem. Ju fler fingrar som hålls upp, desto fler poäng. Det är ett bra sätt för alla att tycka till och visa. Vi tar små stickprov "Du höll upp åtta fingrar, berätta!" . Eleven motiverar sin poängsättning, vad som var bra eller mindre bra.

Eleverna fick även utvärdera sin arbetsinsats under de här passen. "Du höll upp nio fingrar." "Jag pratade lite för mycket på matten..." "Jaha, du missade tid där du hade kunnat lära dig nya saker. Hur tänker du göra nästa gång?" "Inte prata så mycket, bara jobba."

Sammanfattningsvis haglade tiopoängarna i luften när de poängsatte arbetssättet. Och ärliga och realistiska som de är så var det väl några fler 8- och 9-poängare när de poängsatte sina egna arbetsinsatser. Men många 10:or också!

Syfte:
  • Öka elevinflytandet.
  • Ta hänsyn till varje elev. En del är trötta före lunch, andra vill göra sitt roligaste ämne först eller sist på dagen.
  • Träna på att ta ansvar för sig själv.
  • Träna på att planera och lägga upp sin dag - och komma ihåg vad man gjort och ska göra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar