fredag 20 april 2012

Veckans sista lektion

Sista passet på veckan:



Läsa tyst.
Eleverna väljer själv vad den vill läsa:
- sin biblioteksbok i lådan
- skönlitterär eller faktabok från klassrummets bokhylla
- resedagböcker (läxa vid ledighet)
- egenskrivna böcker av klasskompisar
- gemensamt skrivna böcker, t.ex. påsksagorna
- klasskompisars skolarbeten, t.ex. fågelfaktatexter, tomtesagor



Visa.
Som klassens roliga timme, fast här kanske det skulle kallas "klassens roliga minuter". Eleverna kan visa lite av varje, som idag:
- dansa
- sjunga
- berätta roliga historier
- ställa gåtor
- boktipsa om egenskrivna böcker
- berätta vad man vill
- visa något föremål och berätta om det



Reflektion.
Vad har vi lärt oss den här veckan (och hur lärde vi oss det och varför?).
- "Jag har lärt mig mer om klockan."
- "Jag har lärt mig att inte bli sur för att man förlorar i spel."
- "Jag har lärt mig nya ord."
- "Jag har lärt mig hur jag tränar på skolsaker på datorn."
- "Jag har lärt mig att man kan hitta saker som varit borta när man städar lådan."



Städa lådan.
Vi sätter in i pärmar, slänger och gör ordning & reda i lådan.



Radioapan på filmduk.
Vi tittar och lyssnar på Radioapan som lär oss om bokstäver och siffror.
- Talet 13
- Önskerepriser på talsånger som vi lyssnat på tidigare



Fredagsdisco.
Nytt för idag: Musik och dans! Vi trycker ihop möblerna i hörnet av ett klassrum och låter båda klasserna få dansa disco på den fria ytan. Det blev ett väldigt tryck idag med tre Melodifestivalstävlande i högtalarna: Danny, Top Cats och Sean Banan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar