tisdag 4 december 2012

Vokalhuset

Ett påbörjat vokalhus! Eleverna får färglägga, sätta kryss
(ett för långt vokalljud, två för kort vokalljud) och skriva namn.
Vokalhuset presenteras. Läraren tillverkade en egen mall med husform och fönster med de nio vokalerna i. Eleverna fick höra en lite berättelse om vokalerna som bodde i huset.

Vi bestämde att vokaler som låter som man säger bokstäverna i alfabatet (d.v.s. långa vokalljud som i "Sara") skulle få bo på nedervåningen och markeras med ett (1) kryss. De andra vokalerna (d.v.s. korta vokalljud som i "Anna") skulle få bo på övervåningen och markeras med två kryss.

En skrivregel är att om vokalen låter lång ska den efterföljas av en (1) konsonant (därför gör vi ett kryss under vokalen). Låter vokalen kort efterföljs den av två konsonanter (därför gör vi två kryss under vokalen). Vi provade med några namn i klassen och märkte att det faktiskt stämde, men även att det inte alltid blir så!

Elevernas uppgift blev att på ett eget papper med förtryckt vokalhus och vokaler:
Färglägga huset
Sätta kryss
Skriva in namnen på de som bor där på rätt våning

När eleverna skulle hitta på namn på y eller å tyckte många att det var svårt. Det blev lättare när vi tänkte att vi självklart kunde ta efternamn också - eller varför inte djur? Då kunde Ågren flytta in på nedervåningen och Råttan på övervåningen!

Ur kursplanen i svenska - läroplanen (LGR 11)
Undervisningen ska behandla följande centrala innehåll:
"Språkets struktur med stor och liten bokstav, punkt, fårgetecken och utropstecken samt stavningsregler för vanligt förekommande ord i elevnära texter".

Syfte:
  • Lära om stavningsregler

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar