onsdag 7 december 2011

Skillnad

Vi har arbetat med subtraktion som minskning. Nu plockar vi även in begreppet skillnad där vi använder subtraktion i mattespråket.

För att se på skillnader måste vi ha saker att jämföra, t.ex. tänder.
- Jag har tappat 4 tänder och min kompis har tappat 2 tänder. Hur stor är skillnaden? Hur många fler tänder har jag tappat? Hur många färre tänder har min kompis tappat?
I mattespråket skriver vi 4 - 2 = 2. Svaret blir skillnaden.
Även här får eleverna göra egna räknehändelser där de jämför saker med varandra.

"Min kompis har 1 Pokemon och jag har 3 Pokemon. Då har jag 2 fler än han."
Vi spelade ett spel som heter "Först fullt" som tränar just skillnader. (Spelet kan ni hitta i sin helhet i "Föräldrarbroschyr om barn och matematik".)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar