torsdag 15 december 2011

Vi kollar läget

Vanligtvis när vi skriver på dator får eleverna hjälp och stöttning av lärare och klasskompisen bredvid. När vi skriver våra ordlistor med veckans bokstav sitter eleverna alltid två och två för att kunna diskutera ord och stavning.

När eleverna har skrivit sina tomtesagor har de visserligen arbetat själva, men de har haft tillgång till lärare som kunnat stötta. De har också uppmuntrats att hjälpa varandra med t.ex. stavning, även om de skriver olika berättelser vid olika datorer.

Nu har de fått skriva fritt alldeles själva.

Syfte:
  • Bekräfta att eleven uppfyllt målen
  • Sätta upp individuella mål för varje elev
  • Uppmärksamma vad undervsiningen ska fokusera på, t.ex. meningsbyggnad (ordföljden i en mening), skiljetecken (t.ex. punkt och frågetecken), stavning: E eller ä? J eller g? Dubbelteckning (En eller två konsonanter? Väg - Vägg)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar