onsdag 28 mars 2012

Gemensam problemlösning



Vilket frukfat ska vi ta?

Eleverna jobbar i grupp med 3 eller 4 elever i varje grupp. De får varsin ledtråd och ska enas om vilket fruktfat de ska ta. Exempel på ledtrådar kan vara:
"Det ska vara lika många apelsiner som bananer."
"Det ska vara dubbelt så många äpplen som bananer."
"Det ska vara hälften så många päron som apelsiner."
"Det ska vara två bananer."


Fruktdiskussioner.


Vilket lag av A, B, C eller D har kastat flest ringar?



Här får eleverna också fyra stycken ledtrådar. Eleverna ska berätta för varann hur många poäng varje lag får. Här kan det vara bra att ha papper och penna till hands.


Syfte:
  • Att samarbeta
  • Att lyssna på andra
  • Att ge varandra talutrymme
  • Att sätta ord på hur man själv tänker
  • Att lösa problem. Vad vet vi? Vad är möjligt? Är det något vi kan utesluta?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar