torsdag 29 mars 2012

Småböcker

Att vara en god läsare är viktigt och hänger ihop med goda studieresultat. Vi tränar läsning i skolan genom att bl.a. läsa småböcker. Elevens förutsättningar styr nivån på läseböckerna. 

Längst fram i elevens pärm sitter papperet som visar vilka småböcker som eleven ska läsa.
Här är nivå 3.

"Kamelen har rymt" nivå 3.

Exempel på hur nivå 3 kan se ut, från "Kamelen har rymt".

"Historien om Dolly Larrson" nivå 7.

Exempel på hur nivå 7 kan se ut, "Historien om Dolly Larsson" .
Arbetsgång med småböcker:
1. Eleven tittar på sitt papper i pärmen och vilka böcker den har att välja mellan.
2. Eleven hämtar en bok och läser den tyst för sig själv.
3. Eleven läser boken högt för en kompis.
4. Eleven läser boken högt för en pedagog. Ibland läser eleven bara några sidor och berättar vad som hände sedan i boken. Då får vi höra både hur läsningen går och hur läsförståelsen är. Om eleven inte vet vad boken handlar om får han/hon läsa den igen. Om det är på grund av att boken är för svår går eleven tillbaka till en lägre nivå och läser fler böcker på den nivån.
5. Eleven stryker boktiteln på papperet i pärmen och väljer en ny bok.
6. När alla böcker på papperet är lästa, utvärderar elev och lärare hur det har gått och om eleven ska fortsätta träna på samma nivå eller välja en annan.

Syfte:
  • Träna läsning. Det behövs många lästimmar för att bli en god läsare!
  • Individualisera genom att eleverna läser på olika nivåer.
  • Utöka ordförrådet.
  • Uppmärksamma hur ord stavas. Om eleven ser ett ord tillräckligt många gånger så får de ordbilder. De behöver inte ljuda fram varje stavelse utan läser hela ordet på en gång.
  • Träna på att förstå och reflektera över texter.
  • Uppleva läsglädje!
  • Stärka självkänsla och självförtroende! Jag kan läsa! Jag är en läsare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar