tisdag 19 februari 2013

Vi fyller på deckarna

Den försvunna diamanten?

Vi fortsätter att skriva våra deckare. Det tar tid, eftersom vi bara har ett tillfälle i veckan då vi skriver. (Så mycket annat som också ska hinnas med under en skolvecka!) Vi börjar med att checka av hur arbetet går och om någon är klar. Då behöver vi bearbeta texten tillsammans. Ibland behöver eleverna göra ett förtydligande om något i handlingen är oklart, men oftast rättar vi bara stavfel tillsammans. Man måste välja, så att det inte blir för mycket pekpinnar. Skrivglädje!

Vi pratar om stavningsregler samtidigt, om att e kan stavas med ä, om kort och lång vokal och som avgör om det kommer en eller två konsonanter efteråt o.s.v. Vi ser också till att stor bokstav och skiljetecken används vid rätt ställen. Så smidigt och lätt att ändra i texten när man skriver på dator!

Innan de återupptar sin berättelse kollar vi om de har skrivit om något brott än (håller röda tråden och inte skenar iväg åt något annat håll) och om de har några misstänkta i berättelsen. De får ju gärna lura läsarna att det är någon annan som är den skyldige. Precis som i riktiga deckare!

Som lärare vill man ge eleverna stöttning och respons hela tiden, men det hinner man helt enkelt inte (25 elever). När eleverna har kommit in i ett bra flyt och skriver vill man heller inte avbryta, utan låta dem fortsätta skriva. När de fastnar och inte vet vad de ska skriva brukar vi titta tillbaka på stödorden tillsammans. Som lärare ställer man frågor utifrån stödorden: "Vad händer sedan då?", "Varför tänker hon ta diamanten?". Eleverna glömmer då oftast bort sin idétorka och berättar. "Bra! Skriv det!" Eleverna löser det själva med rätt frågor ställda.

Som lärare hinner man gå igenom en-två berättelser med olika elever under en lektion, samt stötta de som kört fast. Så det passar bra att de blir klara med uppgiften vid olika tillfällen. En del elever fattar sig kort och skriver en sida, medan andra svävar ut och skriver flera sidor. Är eleverna klara fortsätter de att pyssla med sin kuliss eller gör en framsida till detektivhistorien. Det blir ett bra flyt i klassrummet där alla har något bra att göra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar