onsdag 9 november 2011

Jag vill ha mitt gosedjur

Efter mycket om och men med tekniken så har vi - äntligen - premiärinloggat med elevernas initialer och personnummer. Det underlättar mycket för oss. Tidigare har vi haft en gemensam klassinloggning. Läraren måste spara elevernas arbeten på ett USB-minne och sedan skriva ut dem från en och samma dator för att det ska fungera (Jodå, nya datorer och år 2011).

Men nu! Eleverna kan skriva ut och spara själva tack vare egen personlig inloggning. De kan dessutom gå och hämta sin utskrift själva i intilliggande rum.

Nu har vi skrivit på datorn om att vara sjuk. Efter introduktionen fick eleverna välja på två skrivövningar.
1. Skriva vad du vill om någon gång när du var sjuk.
eller
2. Skriv efter en "mall", nästan som en dikt och med ett visst mönster:
Jag vill inte vara sjuk.
Jag vill ha...
Jag vill ha...
Jag vill ha...
Jag vill inte vara sjuk.

Resultatet kunde t.ex. se ut så här:
Jag vill inte vara sjuk.
Jag vill ha glass.
Jag vill ha medicin.
Jag vill ha mitt gosedjur.
Jag vill inte vara sjuk.

Nu ska den här texten kombineras med bilduppgiften (den sjuke i sängen) till 47 mästerverk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar