onsdag 9 november 2011

Räknesagor

Att synliggöra och arbeta med matematik som eleverna möter i sin vardag är viktig för att göra skolmatematiken meningsfull.

Vi har fortsatt att träna på ökning och minskning genom konkreta bilder som vi sedan översatte till mattespråk.
Eleverna fick göra enkla räknesagor på tavlan och sedan skriva mattespråk till. De fick även göra tvärtom, de fick ett färdigt tal och skulle sedan göra en saga till.


Det var ett hjärta och så kom det två till och då blev det tre hjärtan.
Det låg fyra päron och så åt jag upp två stycken och då blev två kvar.


Jag hade en banan och så köpte jag fyra till och då blev det fem bananer tillsammans.
Det var en gång åtta spindlar och så slog jag fyra med smällaren och då blev det fyra kvar.

3 kommentarer:

  1. anna.lind@sandvik.com9 november 2011 kl. 15:42

    Alltid lika roligt att läsa om de övningar ni låter barnen göra. Vilken skillnad på pedagogiken idag och när jag själv gick i skolan. Barnen måste ju ha jätteroligt hela tiden i skolan nu......

    SvaraRadera
  2. Håller helt med! Och vad bra vi har det med pedagoger som delar med sig på det här viset. Det kan ju som bekant vara lite svårt att få info av barnen:-)

    SvaraRadera
  3. Kul att ni uppskattar vårt jobb! Framför allt har vi roligt själva också!

    SvaraRadera