tisdag 25 oktober 2011

Ökning och minskning

Hur fortsätter vi så de blir lika många på varje sida om =?

XXX = XXXXX - XX

Idag har vi pratat om ökning + och minskning -. Vi har gått på vår tallinje både framåt och bakåt med hjälp av våra "fiffiga" sånger. När vi går framåt ökar vi med ett steg i taget och när vi går bakåt minskar vi med ett steg i taget.

Vi tränar vidare med + och - genom att eleverna får arbeta två och två.

Ex. De lägger 4 "plockisar" framför sig och den ena blundar och den andra ska då ändra antalet på "plockisarna". När den som blundade tittar upp ska då denne berätta vad som hänt genom att tala om om antalet minskat eller ökat och med hur många.

De har även fått symboler framför sig +, - och =.

Nu ska den ena lägga ett antal "plockisar" på ena sidan av = och på den andra sidan lägger de också ett antal "plockisar. Se bilderna. Här gäller det för den andra att lägga dit en symbol + eller - och de "plockisar" som saknas.



Hur fortsätter vi så det blir lika många på varje sida om =?



XXXX = XX + XXX


I båda övningarna kan antalet "plockisar" variera beroende på vilket talområde man behärskar.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar