tisdag 21 maj 2013

Den försvunna kulpåsen



Ännu ett detektivuppdrag! Eleverna skulle lösa uppdraget på egen hand, men med 25 elever i klassrummet som sitter bredvid varandra sker det med en viss reservation. Samtalmed kompisar kan ha förekommit (i övrigt uppmuntrar vi ju till samarbete), men även att man skrivit av varandra.

Vi ville få en uppfattning om hur väl eleverna kan ta skriftliga instruktioner och utföra uppgiften. Det handlar om att läsa och förstå, ofta genom "mellan raderna". Alltså att förstå det som inte står utskrivet klart och tydligt. I två av frågorna hittas svaret i texten. Resterande fyra svar ska man försöka lista ut själv, som t.ex.
Vad menas med "farfar är borta nu"?
Hur tror du att farfar och Bim tänkte när de bestämde vilka namn kulorna skulle ha? 

Syfte:
  • Se om eleverna kan följa en skriftlig instruktion (vi har inte hunnit rätta dem än).
  • Se om eleverna förstått texten och kan läsa "mellan raderna".
  • Se om bilden som eleverna gjort visar att eleven förstått texten.
  • Se om eleven kan stava.
  • Se om eleven kan skriva med mellanrum mellan orden.
  • Se om eleven använder sig av stor bokstav och punkt.
  • Se om eleven kan sätta ut skiljetecken.
  • Se om texten är läslig.

Texten som eleverna skulle läsa.

Frågorna som skulle besvaras.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar