onsdag 15 maj 2013

Kompisläsning med läsglädje

Vi fortsätter med kompisläsning i småböcker. Eleverna läser varannan mening högt för varandra. Vi har försökt att para ihop eleverna med någon som läser på samma nivå. Ibland är elever sjuka och nya läs-par uppstår, men det brukar fungera fint även om man är på lite olika läsnivåer. Eleverna sprider ut sig i varenda liten vrå på vårt våningsplan. Läraren går runt och lyssnar.

Vi lyssnar bl.a. efter om eleven läser hela ordet på en gång, ortografisk avkodning, eller om den behöver ljuda sig igenom orden.

I många böcker finns det läsförståelsefrågor i slutet. Eleverna läser dem och besvarar dem muntligt tillsammans innan de väljer en ny bok.

Idag var det några elever som längtade tillbaka till de lättare småböckerna som de läste i åk 1. Naturligtvis fick de tillfälle att läsa om dem, även om eleverna är på en mycket högre läsnivå nu. Läsglädjen är viktigast!

Syfte:
  • Uppmärksamhet: Hålla fokus genom att lyssna när läskompisen läser, samt följa med i texten i boken. 
  • Läsglädje.
  • Se hur ord stavas.
  • Utöka ordförrådet genom nya ord i ett sammanhang.
  • Uppmärksamma ortografisk avkodning av orden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar