tisdag 18 september 2012

Läs och illustrera - Robert Dufvas rum

Vi fortsätter att följa detektiven Sally Smart när hon försöker lösa fallet med den bortsprungna hunden. Vi fräschade först upp minnet om vad som hände i kapitel 1. Eleverna hjälptes åt att återberätta.

Sedan var det dags för högläsning av kapitel 2 "Sally Smart undersöker brottsplatsen". Vi pratade om svåra ord i texten, som t.ex. lummig (som i lummig trädgård) och återberättade även denna text. Dels får vi lärare en uppfattning om eleverna kan återberätta, dels är det bra för elever som inte hängt med helt i texten. De får höra berättelsen ännu en gång och nu av sina klasskamrater.

Eleverna besvarade muntliga frågor där svaret uttrycks direkt i texten. Därefter kom det frågor där eleverna var tvungna att "lyssna mellan raderna" för att kunna svara, därför att svaren inte uttrycks i texten.

Dagens uppgift var att läsa och illustrera en text om familjen Dufvas son, Robert Dufva. Den handlar om hur det ser ut på hans rum och vad han brukar göra på fritiden.

Så här kan det se ut på Robert Dufvas rum...

... eller varför inte så här?!

Om eleverna behövde hjälp med att läsa och förstå, enstaka ord eller hela meningar, hjälpte vi dem med det. Under lektionens gång så blir det också tydligt för oss lärare om elever tycker att det är svårt. Då kan vi träna vidare just på läsning och läsförståelse med dem. Andra elever behöver träna på annat.

När eleverna är klara med uppgiften kryssar de den i sin planering i Röda Tråden. De gör också en glad, sur eller neutral gubbe. Den visar hur det var att göra uppgiften. När läraren gör sin signatur kan den lätt återkoppla "Jag ser att det blev en sur gubbe, vad var det som gjorde att det blev så?" eller "Kul, hur kom det sig att det blev en glad gubbe?".

Till den här uppgiften, inklusive högläsning och samtal, bedömde vi att två lektionstillfällen skulle räcka.  De elever som inte blev klara med uppgiften kunde inte sätta något kryss i Röda tråden. De och vi får fundera över varför det blev så. Det kanske beror på att man är väldigt noggrann, har varit sjuk vid ett av tillfällena eller kanske helt enkelt suttit och gjort annat? De får dock en ny chans när vi har "Göra klart-pass" senare under veckan.

När föräldrar får hem Röda tråden på fredagar kan de se direkt hur det har gått för eleven, om de hunnit med sin planering under den gångna veckan, samt hur eleven upplevt arbetsuppgifterna.

Syfte:
  • Läsförståelse.
  • Kunna illustrera så att text och bild överensstämmer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar