fredag 21 september 2012

Ordlista av engelska ord


Engelska 30 min i veckan. Oavsett om man lägger upp det med 6 min om dagen eller 30 min vid ett tillfälle, så känns det lite. Men vi hinner en del. Redan från åk 1 har vi tränat på att räkna på engelska. Det passar bra när vi har närvarokontroll på morgonen. När eleverna sitter i ring på golvet säger en elev "one", nästa "two" o.s.v. Om den sista i ringen säger "twentyfour" frågar vi "Vad kommer sedan?". "Twentyfive och det är NN som är sjuk."

Idag inledde vi engelsklektionen med att repetera kroppsdelar genom att sjunga och göra rörelser till.

Vi pratade om det engelska språket. Eleverna känner redan till många ord och uttryck. Hur kan det komma sig?
"Jag lärde mig när jag var i Turkiet."
"Mina kusiner pratar engelska."
"Jag har en bok hemma med engelska i."
"Jag brukar se på engelska filmer".
Vi pratade vidare om att vi lånar många ord från andra länder. När människor började åka utomlands tog de med sig ord och uttryck hem. Det kommer också människor med andra språk till Sverige.

Eleverna fick sitta två och två och prata om vilka engelska ord de kände till. Därefter gjorde vi en liten inventering av alla ord. Varje elev fick säga ett ord på engelska och vad det betydde. Läraren skriver samtidigt på datorn, som är kopplad till projektorn i taket. Då kan alla elever se orden på filmduken.

Eleverna får då se den engelska stavningen (och den svenska översättningen) och vi kan konstatera att det engelska alfabetets ljud inte låter lika som på svenska. Vi kan också se att många ord liknar varandra: arm, hand, nose (nos, näsa)...

Våra listor med ord ska vi göra en aktivitet med vid ett senare tillfälle.

Syfte:
  • Väcka lust, nyfikenhet och intresse för språk.
  • Lära av varandra.
  • Känna att "Jag kan redan en hel del" - självförtroende.
  • Uppmärksamma likheter och olikheter mellan språken; i orden och i alfabetet.
  • Våga prata engelska.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar