tisdag 25 september 2012

September - fruktens månad

September.
Vi samlade båda klasserna i ett klassrum och visade en tecknad bild. Vi hade förberett med en massa frågor, som t.ex. Vad gör mannen på stegen? Hur kan man se att bilden är gammal? Vilken årstid är det och hur kan man se det? Men vi hann väl knappt ställa en enda fråga förrän eleverna berättade och lade märke till så mycket saker och detaljer själva.

Det blev många elever med handuppräckningar som ville delge klasskompisarna. Vi diskuterade en hel del områden:
- Hur det var förr i tiden: Vilken roll hästen hade, att det inte bara var att gå och handla mat i en affär, odling.
- Vilka frukter vi kan skörda just nu, i september, t.ex. plommon, äpplen.
- Bildanalys. Vi upptäckte vad mycket vi kunde lära oss bara genom att titta på bilden. Eleverna lade självklart märke till att den speglade en annan tid. Vi pratade om naturen, huset, sakerna och personerna på bilden; deras kläder, vad de gjorde...

Vi fick ett mycket givande och lärorikt samtal med engagerade elever. Det är bra och kul när eleverna lär av varandra. Vi lärare kompletterar och fyller ut. Det känns bra att kunna följa upp just det som intresserar eleverna och som de själva tar upp.

Det var något chockerande för vissa elever att det inte alltid funnits affärer! Eleverna blev jätteintresserade av att "åka till jobbet" inte fanns, utan att man var hemma och jobbade på åkern och att man bytte varor och tjänster med varandra. Hade det inte varit för att åk 8 "paxat" industrialiseringen, så var det nästan läge att ge sig på den!

Syfte:
  • Kunna tolka en bild.
  • Lära av varandra (lyssna, uttrycka sig).
  • Lära om september månad - förr och nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar