måndag 3 september 2012

Vem har tagit Piffy?

Utifrån högläsningstexten om detektiven Sally Smart och diskussioner,
gissar eleverna på vem de tror det är som har tagit dvärgpudeln Piffy.
Vi har nu börjat ett tema som heter "Detektivbyrån". En fiktiv person vid namn Sally Smart driver en detektivbyrå och eleverna kommer att få hjälpa henne att lösa uppdrag.

Temat är uppdelat i del I och del II. Vi börjar med att läraren läser högt, ett avsnitt i taget tills alla fem är lästa. Vi pratar om innehållet och diskuterar händelserna. Tanken är att det ska inspirera eleverna till de 15 kommande uppdragen i del II.

Temaarbetet är hämtat från Uppdrag språklyft
som utgår från Skolverkets bedömningsstöd i svenska.










Under detta temaarbete kommer vi att observera eleverna och hur de samtalar/lyssnar, läser och skriver. Detta är förstås ingen hemlighet, utan eleverna ska veta vad vi gör i skolan, varför vi gör det, vad vi tränar på och att vi lärare tittar hur det går - för att veta vad eleverna behöver arbeta mer med.

Idag började vi lektionen med att informera om att detektiven Sally Smart önskade vår hjälp. Vi kollade också hur uppmärksamma nybörjardetektiverna (eleverna) var. En person kom in i klassrummet och gick ut igen. Efteråt frågade vi efter signalementet och oj, vad uppgifterna gick isär! "Hon hade randig tröja, nej, det var en ljusbrun klänning och röda skor. En rosa blomma satt på tröjan." Vi upptäckte att vi inte varit så uppmärksamma, för vår beskrivning stämde inte alls in. Vi tränar vidare på att bli bra detektiver!

Vi pratade om elevernas erfarenheter kring detektivhistorier, vad som kännetecknar en sådan historia m.m.

Läraren läste högt avsnitt 1 "Detektiven Sally Smart får ett uppdrag". Herr Dufva ville ha hjälp att hitta sin prisbelönta dvärgpudel Piffy, som var spårlöst försvunnen. Vi pratade om svåra ords betydelse under läsningens gång.

Därefter diskuterade vi textens innehåll, de tre huvudmisstänkta och vad eleverna trodde och varför.

Lektionen avslutades med att eleverna skrev på en lapp vem de trodde hade tagit Piffy.

Syfte:
  • Lyssna och förstå högläsningen.
  • Utöka ordförrådet.
  • Återberätta.
  • "Läsa mellan raderna".
  • Lyssna på andras argumentation vem den skyldige var.
  • Ta egen ställning för vem den skyldige var.

Syfte med temat:
  • Arbeta med kursplanemålen i svenska för åk 3.
Ex. på observationspunkter:
Samtala/lyssna: Att eleven kan berätta i grupp och lyssna på andra, återberätta en händelse, berätta längre berättelser så att poängen blir tydlig, anpassa berättandet (efter situationen och vem det är som lyssnar).
Eleven ska också kunna göra beskrivningar, förklara, ge och ta muntliga instruktioner och tala om vad den tycker och tänker (och lyssna på andras åsikter).

Läsa: Att eleven kan skriva alla bokstäver och läsa själv, förstå det den läser och kunna berätta om det, "läsa mellan raderna" och kunna läsa på olika sätt.

Skriva: Att eleven kan skriva ord och korta texter, använda alla bokstäver och skriva så att andra kan läsa, skriva meningar med stor bokstav och punkt och använda olika slags stöd när den skriver.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar