måndag 10 september 2012

Sifferkamraters spel

Spelar två och två.
Material:
En spelplan
Plockisar
Två sexsidiga tärningar

En elev slår två sexsidiga tärningar, 5 och 2 och adderar tärningstalen. Det blir här 7. Nu får eleven lägga en plockis på ett eller två tal som är 7, t ex ringen med 7, 5 och 2, 6 och 1 eller 4 och 3. Det behöver alltså inte vara just 5 och 2, vilket tärningarna visade. Så länge eleven kan lägga ut plockisar får eleven fortsätta att slå. Nästa gång blir det te x 3 och 6, som är 9. Då kan eleven välja 9, 8 och 1, 7 och 2, 6 och 3 eller 5 och 4, beroende vilka ringar som är tomma. Det får bara ligga en plockis i varje ring. När eleven inte kan lägga ut plockisar som motsvarar tärningstalen räknar eleven ihop värdet av de tomma ringarna. Sedan är det kamratens tur att slå tills det blir stopp. Den som har lägst summa vinner.

Syfte:
  • Träna på kamraterna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar