lördag 6 oktober 2012

Engelsk-memory

Eleverna gör en lapp med det svenska ordet och en lapp med det engelska ordet och en bild.
För ett par veckor hjälptes vi åt att samla ihop engelska ord i klassen. Alla fick delge ett engelskt ord och även berätta vad det betydde. Läraren skrev upp orden i en lång lista på datorn (kopplad till projektorn så att eleverna kunde se orden på filmduken).

Idag började vi med att läsa igenom ordlistan:
1. Läraren säger det engelska ordet t.ex. "fire".
2. Alla elever säger efter i kör "fire".
3. Den som valde det ordet när vi gjorde listan översätter och säger "eld".

Dags att klistra och illustrera!
Läraren klippte isär listan så att det engelska och svenska ordet kunde ges till den elev som sa det. Eleven klipper isär de två orden och klistrar det engelska ordet på en lapp och det svenska ordet på en annan lapp. Till det engelska ordet ska eleven rita en passande bild. Inte helt lätt i vissa fall, om man t.ex. valde ordet "what" som betyder "vad". Eleverna klarade det ändå galant, med hjälp av sin fantasi eller tips från kompisen som sitter bredvid.
Nu ska korten bara plastas in, sedan kan eleverna spela memory med dem. Vi har två klassuppsättningar med 25 kort i varje. Klasserna förvarar sitt eget memory i klassrummet, men kan byta sinsemellan.

När de vänder korten är det också bra om de säger ordet högt, så att de tränar på uttalet och att de andra deltagarna får höra orden högt många gånger.

En hel lista lamineras också in som facit. Den läggs i en plastficka tillsammans med de laminerade korten. Om eleverna är osäkra om de parat ihop rätt kort, kan de lätt kolla om det stämmer med facit.

Syfte:
  • Utgå från och ta tillvara på elevernas kunskaper i engelska.
  • Lära av varandra (med ord som ligger nära för eleverna).
  • Höra och se engelska ord.
  • Leka och lära genom att göra (lättare att lära när vi använder fler sinnen).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar