måndag 1 oktober 2012

Signalement

Signalement på en person från texten.
"Hm, vem var det nu? Är det herr Dufva? Eller fru Dufva?"
Det förutsätter att man hängt med bra ända från kapitel 1...
Vi började med att återberätta det avsnitt vi hade som högläsning i förra veckan. Vad har detektiven Sally Smart kommit underfund med hittills och vad tror ni kommer att hända i nästa avsnitt?

Läraren läste högt ur kapitel 4 : "Sally Smart möter Johnny Skribent och får två telefonsamtal". Johnny är den tredje av de misstänkta som kan ha tänkas rövat bort dvärgpudeln Piffy. Johnny är journalist och har precis skrivit en artikel om skönhetstävlingar för hundar. Han tycker att det är bättre att hundägarna är med sina barn, än fönar håret på hundar. Plötsligt ringer Sallys mobil. Det är fru Silverstråle som är förkrossad över att Black är borta! Black och Piffy brukar båda vara med i skönhetstävlingar för hundar.

Läraren ställer frågor om texten, både den typen där svaret står skrivet i texten och sådana där man får lista ut svaret själv. Vi gör en tankekarta tillsammans om handlingen i avsnittet. Läraren skriver kortfattat på tavlan vad eleverna säger.

Fru S ringer
Black borta

Johnny Skribent
artikel

o.s.v.

Eleverna tränar på att berätta handlingen för varandra i par. Som stöd har de tankekartan på tavlan.

Därefter delas eleverna in i grupper med fem i varje. Alla får en lapp med signalement på. Det är fyra meningar som beskriver en person från texten. Varje elev läser högt sin lapp för de andra i gruppen och de samtalar om vem som kan ligga bakom signalementet. Sedan är det nästa elevs tur att läsa sin lapp.

Syfte:
  • Lyssna aktivt och följa med i handlingen.
  • Återberätta och lyssna på andra.
  • Muntligt berätta en handling med stöd av tankekarta.
  • Kunna läsa ledtrådarna på sin lapp och tillsammans med andra lista ut vem det handlar om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar