torsdag 18 oktober 2012

Kungens kolatjuv i vår idrottssal

Idag bjöd en lokal teatergrupp oss på teaterföreställningen Mysteriet med de försvunna kolorna. Tidigare i veckan hade vi sett en kort presentationsfilm från gruppen. Vi pratade också om vad det innebär att ha ett funktionshinder.

Innan föreställningen påminde eleverna varandra om vad man ska tänka på som publik och slingrade sedan iväg i ett långt led till idrottssalen.

Eleverna skötte sig exemplariskt och fick beröm när de efter 40 min var tillbaka i klassrummet.


De återberättade händelserna i kronologisk ordning (i rätt följd). De hjälptes åt och började med vilka det handlade om (en kungafamilj). Läraren ritade enkla bilder som stöd, på white boarden. Därefter kom de till problemet (en tjuv hade tagit kungens kolor), händelserna fram till lösningen, en lösning (kungen själv gick i sömnen och var tjuven - tillsammans med sina två barn som också var skyldiga) och ett slut.

Syfte:
  • Uppleva en teaterföreställning.
  • Återge innehållet.
  • Se hur en berättelse är uppbyggd med en början, mitten och slut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar