måndag 8 oktober 2012

Sortera textlappar i ordning


Textlappar som ska läggas i kronologisk ordning.
 Inte helt lätt trodde vi, men eleverna imponerade som vanligt!
Idag läste vi det sista avsnittet i vår detektivhistoria om dvärgpudeln Piffy. Vi började lektionen med att återberätta det tidigare avsnittet (från förra veckan).

Eleverna hjälps åt att fylla på med just det som de själva kommer ihåg och snart har vi hela handlingen framför oss! Därefter checkade vi av vad detektiven Sally Smart kommit fram till så här långt och vad eleverna tror kommer att hända i det sista avsnittet.

Läraren läser kap 5 "Sally Smart löser brottet" högt. Efteråt återberättar eleverna texten tillsammans och svarar på frågor som läraren ställer. Allt detta för att det ska bli så tydligt som möjligt för alla vad som har hänt. En del kanske inte heller har dragit slutsatser kring "läsa mellan raderna"-frågorna och får då förståelsen genom att höra sina klasskamraters tankar. För oss som lärare är det bra att kunna se om eleverna hänger med i handlingen.

Eleverna delades sedan in i grupper med fyra i varje. De fick ett kuvert med en varsin lapp i och varje elev läser upp sin egen lapp för gruppen. Texten på lapparna är ett utdrag ur texten som nyss lästes upp. Därefter ska de komma överens om vilken kronologisk ordning som lapparna ska ligga i.

Syfte:
  • Lyssna aktivt och följa med i handlingen.
  • Återberätta innehållet.
  • Lyssna på andra.
  • Kunna läsa och återge ett kronologiskt innehåll.
  • Samarbeta i grupp (argumentera varför jag tycker som jag gör).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar