fredag 19 oktober 2012

Pappersloppor - snart på engelska


Vi viker tillsammans, ett steg i taget.
 En morgon för ett par veckor sedan, på väg till engelsklektionen, möttes vi av några av våra elever i korridoren. Någon hade en loppa som de vikt och då tändes idén att vi naturligtvis måste använda oss av dessa härliga papperssaker i undervisningen!

Idag var det dags! För att värma upp inför vikandet sjöng vi två sånger "Head shoulders, knees and toes" och "Chest, elbows, arms and hands" (med samma melodi) och gjorde rörelser till.

Vid starten för lopp-vikandet visade en snabb handuppräckning att alla faktiskt inte hade vikt loppor tidigare.

Eleverna fick ett teckningspapper (något tjockare och stadigare än vanligt kopieringspapper). Sedan vek vi ett steg i taget och passade även på att repetera de geometriska formerna.

Läraren frågar - eleverna instruerar varandra med handuppräckning.
1: Läraren håller upp papperet (A4). Vad är det här för form? Rektangel!
2. Hur gör vi nu? Tar hörnet och viker det uppåt så att kanterna kommer mot varandra!
3. Klipp bort den här biten som är över!
Vad ser den här figuren ut som? En triangel!
Om vi viker upp den då? En kvadrat!
4. Vik hörn mot hörn åt andra hållet!
5. Vik upp igen till en kvadrat och vik sedan hörnen in mot mitten!
6. Vänd på den så att baksidan kommer upp och vik hörnen in mot mitten!
7. Klar! Man kan vända och vika lite till för att mjuka upp loppan!


Så fina, trots att de ännu inte har några färger alls.
Flera elever ville gärna fortsätta att göra
mini-loppor av pappersbiten som blev över!
 Sedan var det dags för provkörning! In med båda pekfingrarna och tummarna under loppan. Varannan gång drar eleverna isär loppan så att den gapar emot och varannan gång i sidled. Inte helt lätt för alla med finmotoriken! Inte helt olikt penngreppet! Bra att  träna på!

Vi räknar högt tillsammans och gör tillhörande handrörelser: One, two, three, four... ända upp till twentyfive.

Eleverna skriver sitt förnamn eller sina initialer under loppan, där vi stoppar in fingrarna.

Där tog tiden och lektionen slut! Fortsättning följer om hur våra loppor ska bli engelska. Just nu är de bara fina och vita.

Syfte:
  • Repetera sångerna på engelska.
  • Befästa de engelska orden (kroppsdelar) genom att göra rörelser till sångens ord.
  • Sjunga tillsammans och uttala engelska ord högt, så att eleverna tränar på uttalet och blir bekväma med att uttrycka sig i engelska.
  • Lära av varandra: Lyssna på klasskamraters instruktioner om hur man viker.
  • Ge muntliga instruktioner (Uttrycka sig med ord och begrepp när man förklarar - inte bara genom att visa med händerna).
  • Aktivera och göra eleverna alerta genom att de ska förklara för varandra (om de bara ska lyssna på läraren får de en mer passiv roll).
  • Träna finmotorik (penngreppet!): Vika, klippa och kunna ändra så att loppan öppnas i olika riktningar.
  • Repetera de engelska talen 1-25.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar