torsdag 17 januari 2013

Läsförståelse om Bokprat - läsläxa

Läsförståelse på läsläxan.

På lektionspasset skickades pojkarna i klassen först iväg till biblioteket för att låna böcker till skolan och hem, om de önskar. Resurspersonen och biblioteksassistenten fanns tillgänglig för hjälp av val av skönlitteratur och självscanning av böckerna.

Flickorna var kvar i klassrummet och fick göra läsförståelseuppgifter på läsläxan till idag. De sitter varannan flicka och varannan pojke i klassrummet, så det passade bra: Här vill vi att de jobbar själva så att vi får en uppfattning om deras läsförståelse. Inget samarbete, alltså. Därefter bytte vi så att flickorna gick till biblioteket och pojkarna gjorde uppgifterna.

Vi pratade också om varför några inte visste vad de skulle skriva.
"Jag har bara läst läxan en gång."
"Jag läste läxan för längesedan, jag kommer inte ihåg..."
"Jag har läst fel kapitel!"
"Vi har inte hunnit."
"Vi har glömt bort. Jag läste läxan imorse."

Ja, det tar tid att komma in i rutinerna igen efter jullovet. Alla gör så gott de kan. Nya tag nästa vecka!

Syfte:
  • Träna läsning: förstå handling, utöka ordförråd, se hur ord stavas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar