fredag 25 januari 2013

Läsförståelseuppgifter på olika sätt

Igår, torsdag, var läxdag. Läsläxan är som vanligt ett kapitel ur läseboken Ottos klass. Förra veckan svarade eleverna skriftligt på frågor om texten, utan att använda boken som stöd. Många tyckte att det var svårt, eftersom de glömt bort vad som stod i kapitlet.

Den här gången började vi med att höra efter med var och en hur det gått med läsläxan. Eleverna berättade för varandra "Jag läser varje kväll innan jag ska sova." eller "Jag har bara läst två gånger, igårkväll och imorse." Det kan se lite olika ut, från elev till elev och från vecka till vecka. Oavsett hur ofta de läst uppskattade de flesta att de nog skulle kunna svara på uppgifterna. "Jag har bara läst en gång, men jag förstod texten och kommer ihåg den!".

Vi gav ändå några olika alternativ till läsförståelseuppgifterna igår:
1. Svara på uppgifterna själv, utan stöd av boken.
2. Svara på uppgifterna själv, med stöd av boken.
3. Svara på uppgifterna tillsammans med en kompis, utan stöd av boken.
4. Svara på uppgifterna tillsammans med en kompis, med stöd av boken.
5. Svara på uppgifterna tillsammans med en kompis, med stöd av boken och en lärare.

Kan eleverna inte svaret så är det bättre att de får reda på det över huvud taget, än inte alls. Så där gör kompisarna eller boken en insats. Eleverna får också träna att sökläsa (söka efter ett svar i texten) när de använder boken. Det är ju en annan typ av läsning, jämfört när de läser en vanlig skönlitterär bok.

Syfte:
  • Lära av varandra: prata om texter.
  • Sökläsa.
  • Läsa och förstå.
  • Skriva svar (träna meningsbyggnad, stor bokstav, punkt, handstil).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar