måndag 21 maj 2012

Bokstäver med penna! Äntligen!

Nu har vi jobbat nästan ett helt läsår med ASL, Att Skriva sig till Läsning. Eleverna fick börja skriva på datorn, fastän många inte kände till bokstävers namn och ljud. Med hjälp av ett program som säger bokstavens ljud har de kunnat höra ljuden och på så vis skriva ord, meningar och längre texter. (Parallellt med detta har vi dessutom gått igenom en bokstav i veckan på ett mer traditionellt arbetssätt.)

Genom att använda datorn har vi  kunnat fokusera på vad man ska ha bokstäverna till, att de bildar ord som bildar meningar och som för fram ett budskap. Ingen elev har behövt kämpa med hur bokstäverna ska formas, utan har "bara" behövt tänka på vad de vill ha skrivet och stava det rätt så att andra förstår budskapet. Datorn har visat med hjälp av ett rött understreck och genom att uttala ordet felaktigt om det är felstavat. Eleverna har ofta suttit i par och kunnat resonera sig fram hur ordet egentligen ska skrivas för att bli rätt.

Enligt den här metoden börjar man forma bokstäver med pennan först i åk 2. Men det blir inte alltid som man planerat, eftersom  man gör metoden till sin egen. Framför allt styr eleverna hur man jobbar vidare. De har skrivit mycket på datorerna och utveckats fantastiskt.Många (fler och fler) gör redan egna små böcker skrivna för hand och med bilder till.

Så... Vi är där nu! Nu vill vi skriva för hand! Och nu vet alla vad man har skriftspråket till och de behöver bara lägga energi på formen (inte längre hur de låter, för det kan de ju redan).

Nu är det noga med att man inte slarvar när man skriver! Vi formar bokstäver uppifrån och ner. Bokstäverna ska stå på raderna, formen ska göras i en viss ordning (se nedan) och de ska inte vara någon tvekan om vilken bokstav det är: Ett a får inte se ut som ett u, för då kan det bli ett helt annat ord.


Pilarna påminner om  HUR man skriver gemener,
små bokstäver, rätt.


Skrivövning för att forma bokstäverna rätt.

På skoldatorerna har vi ett program där man (lärare och även elever så småningom) kan skapa egna skrivövningar. Bakom den text man skriver kommer stödlinjer, så att eleverna ser om bokstaven sträcker sig ända upp till "vinden" som k, l, h m.fl. eller ner i "källaren" som g, j, p m.fl.

Vi har inlett skrivövningarna med bokstäver som bygger på samma form (cirkel i medsolsriktning) som c, o, a m.fl. (enligt Erika Lövgren, läs mer i marginalen).

Uppvärmning före handstilsskrivandet:
Vi gör cirklar i medsolsriktning.

Så där ja!
Innan veckan är slut kommer alla elever fått påbörja att skriva handstil! Trots förvarning om att läraren kommer att vara noggrann och uppmaningar som "Gör om, gör rätt!" gillar eleverna verkligen att skriva för hand! "Idag vill jag gå till klockan fyra i skolan så att jag kan fortsätta med det här!"

Syfte:
  • Kunna skriva läsligt för hand.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar