tisdag 8 maj 2012

Måltimme - matematik


På måltimmen arbetar eleverna med sina egna mål som står i deras IUP (individuella utvecklingsplan).
Behöver man träna på talområdet 0-10, 0-20 eller problemlösning så får eleverna ta det material som passar just sitt mål.


Målarmatte - här räknar man olika tal och svaren på talen har olika färger. Istället för att skriva svaren på talen så får man måla en färg.


Stickor - här tränar man automatisering av tal utan att skriva. Man viker upp fliken där det finns en text för där startar "kedjan". Under den fliken står det ett tal och svaret finns på någon av de andra flikarna. Man viker då upp det svaret osv. Om det då finns någon bild under den sista fliken man viker upp har man kommit i "mål".


Nycklar - här tränar man också automatisering av talen utan att skriva. Man väljer den nyckeln som man vill träna för de har olika svårighetsgrader. Både låga och höga tal och även olika räknesätt.


Problemlösning - här tränar man på att läsa, förstå, räkna och titta på rimligheten i svaren.

Syfte med måltimme:
  • att eleverna ska bli medvetna om sitt eget lärande
  • att veta vad just "jag" behöver träna mer på
  • att kunna välja material (med viss handledning förstås)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar