torsdag 31 maj 2012

Sagor i häfte

Klasserna har ett häfte med alla elevers sagor i.
Nu har vi jobbat med ord som inte stavas som de låter; ord som låter ng, j och tje. Orden kan låta lika, t.ex. jul och göra låter båda j i början men stavas på olika sätt.

Eleverna skrev sagor tillsammans med en kompis. I sagorna försökte de skriva så många ord med ett visst ljud, som de bara kunde. Nu har vi sagorna samlade i ett häfte, så att elverna kan läsa sin egen och andras om och om igen.

Imorgon avslutar vi med att skriva sj-sagor på datorn. Då blir det nog många sagor innehållande skäggstubb, sjuor och stjärnor!

Efter lunch har vi tyst läsning på schemat. Här läses j-sagor.
Det är populärt att läsa klassens egenproducerade texter.

Syfte:
  • Vi skriver för att andra ska läsa (inte för att lägga texten i en låda).
  • Motivera till rättstavade ord (andra ska läsa och förstå din text).
  • Läsa elevnära texter (eleverna använder sig av ord som är vanliga för dem och har innehåll som är intressant för dem).
  • Ta del av andras texter.
  • Stärka självförtroende när andra läser ens egen text.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar