torsdag 10 maj 2012

J-memory

Idag handlade det om j-ljudet. Vi värmde upp med en lek där eleverna skulle lyssna efter bokstavsljud som fanns i deras namn. När läraren sa "m-m-m" skulle alla med det ljudet i förnamnet byta platser i samlingen på golvet. Vi gjorde flera gånger med olika bokstavsljud så att alla fick byta platser några gånger.

Den här veckan har vi fokuserat på j-ljud. Det låter j-j-j, men stavas på en massa olika sätt: 

Geting: låter j, men stavas med g.

Hjul: låter j, men stavas med hj.

Ljus: låter j, men stavas med lj.

Djur: låter j, men stavas med dj.

Jaga: låter j och stavas faktiskt också med j!
Ovanstående kort har vi ännu inte använt oss av i undervisningen, men det kommer till användning senare!



Eleverna har nu tillverkat ett j-memory (på samma sätt som de gjorde sitt ng-memory) och som nu är inplastat och klart för spel.

Syfte:
  • Befästa ordbilder med olika stavning av ord som innehåller j-ljud.

2 kommentarer: