måndag 21 maj 2012

Tje-memory


Två och två med ett ord på skylt som innehåller ett tje-ljud. Här: käpp.
De ritar varsin illustration. Den ena bilden ska användas till tje-memory, den andra till en skrivuppgift så småningom.


Lektionen började med att eleverna fick lyssna efter ljud som läraren sa, t.ex. a-a-a. Om de hade det ljudet i sitt förnamn skulle de byta plats med varandra i samlingen. När alla hade fått byta plats minst en gång stoppade vi leken, eftersom alla då satt på en annan plats än de vanligtvis brukar. De ska jobba med den de sitter bredvid i samlingen och på det här sättet får de variation med en ny skrivarkompis.

Eleverna tilldelades en skylt per par. På skylten stod ett ord som innehöll ett tje-ljud, t.ex. tjuter, kjol, kyss. Paret fick berätta för de andra vilket ord de fått, visa ordet på skylten och berätta hur tje-ljudet stavas. "Det står kär och det stavas med k." Därefter ska de gruppera orden genom att lägga det i rätt grupp på golvet. Den här gången fick vi tre grupper: Ord som stavas med k, kj och tj.

Illustration till skylten med ordet "kind".

Eleverna ritar i par, men varsin bild till sitt ord. Den ena eleven har ordet skrivet på sin lapp. Den kommer till användning senare i en skrivuppgift. Den andra eleven har en tom lapp där den ska rita bilden. Den ska användas till ett tje-memory tillsammans med ovan nämnda ordskyltar.

Nu återstår att plasta in dem så att de blir tåliga för slit!

Syfte:
  • Lära icke ljudenliga stavningar genom att uppmärksamma orden på ordskyltar.
  • Repetera och träna icke ljudenliga stavningar genom lek: Spela memory.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar