torsdag 3 maj 2012

NG-ljudet

När eleverna sitter i samlingen (i en ring på golvet) får de två och två ett ord som har ng-ljudet i sig. De läser ordet och berättar vilket ord de fått. Vi samlar orden i tre olika grupper: ord som stavas med ng, gn och nk.

Ord uppdelade i tre grupper: ng, gn och nk.

Ord där vi kan höra ng-ljudet, men som stavas med nk.

Därefter får eleverna varsin papperslapp och de ska göra en bild till sitt ord. Den ena eleven får en tom papperslapp där den ritar bilden. Den lappen och själva ordet kommer att bli en del av ett memory där ord och bild ska paras ihop.

Den andra eleven får en lapp med ordet fastklistrat på. De här lapparna ska vi använda oss av i ett annat sammanhang. Mer om det senare.

Det par som fick ordet "regn" har ritat en varsin bild med regn på.
Här är ord och bild till ett ng-memory.
(Den andra bilden på regn har även texten "regn" och ska användas vid ett annat tillfälle.)

Ett par fick ordet "anka" och så här ser den ena bilden ut.
Visserligen ska den inte vara till vårt ng-memory, men väl till en annan aktivitet.

Purfärskt nylaminerat ng-memory.

Illustration av ordet "tänka".

Fler ng-ljud...

... och därmed fler underbara illustrationer.

Syfte:
  • Uppmärksamma ng-ljudet.
  • Träna på att stava.
  • Att genom lek (ng-memory) befästa ordbilderna genom att eleverna får se orden framför sig och på så vis kan memorera stavningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar