torsdag 19 september 2013

Bibliotekstid = kvalitetstid

När eleverna lånat böcker till lådan i klassrummet och hem, får de gärna läsa tidningar på biblioteket.
Här har vi Rädda djuren, men även Kamratposten är populär.
Varje vecka tillbringar vi en halvtimme i skolbiblioteket. Biblioteksassistenten hjälper också till med utlåning och annat, t.ex. att hitta speciella böcker, reservera böcker, kolla låntagarstatus, ge boktips. Eleverna lånar böcker att ha i klassrummet och hem, om de önskar. En del läser redan böcker hemma, men det är ett erbjudande till alla elever.

När allt är lånat och klart får eleverna gärna stanna kvar i biblioteket och läsa sina låneböcker, andra böcker eller tidningar. (Andra föredrar att gå tillbaka till klassrummet och sitta där och läsa.) Det är populärt med Guiness rekordbok, faktaböcker om djur och tidningar. Som lärare får man gå och hyssja lite lagomt. De måste hålla rösterna nere, men samtidigt är det roligt att de är ivriga och diskuterar litteratur och inspirerar varandra till läsglädje. Som lärare har man alltid ambitionen att hinna lyssna på eleverna medan de läser, men tiden brukar slukas av att stötta vid utlåning. Eleverna vill också gärna berätta om böckerna, så då är det förstås kul och då berättar det mycket om elevernas upplevelse av boken.

Syfte:
  • Läsglädje, utöka ordförråd, få mer läsflyt, läsa för att lära och för nöjes skull.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar