måndag 9 september 2013

Vem är du?

 
Lärarhandledning och en inbunden bok, "Vem är du?", om tolerans.
Idag fick eleverna varsin inbunden bok som handlar om tolerans - medkänsla och samexistens, rädslor och utanförskap, likheter och olikheter. Det är ett gratismaterial som vi har beställt från www.utbudet.se. Pernilla Stalfeldt har skrivit och illustrerat.

Vi började med att prata om ordet tolerans och vad det betydde. Hade eleverna hört ordet förut och i vilka sammanhang? "Min mamma brukar säga Det här tolerar jag inte längre."

Vi pratade om vad man kunde tolerera. Kan man tolerera att någon klär sig i fula kläder? Kan man tolerera att någon stör mig när jag sitter och jobbar? Ska man tolerera att andra hejar på ett annat fotbollslag?

Vi kom fram till att man faktiskt skulle tolerera det som inte skadar mig.
Tolerans =
förmåga att respektera och tåla det som är,
det jag inte kan förändra
och det som inte skadar mig.
Så... Det är helt ok att klä sig som man vill och heja på olika fotbollslag. Det är inte ok att störa andra när de jobbar, för då förstör man för andra.

Eleverna fick titta och/eller läsa i sina böcker. Nästa tillfälle börjar arbetet med boken. Då kommer vi att läsa i den tillsammans och göra uppgifter.

Syfte (citat från LGR11):

  • Utbildningen ska förmedla och förankra respekt för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande demokratiska värderingar som det svenska samhället vilar på. Var och en som verkar inom skolan ska också främja aktning för varje människas egenvärde och respekt för vår gemensamma miljö.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar