torsdag 19 september 2013

"Vem är du?" följt av "Vad gör du?"



Vi  läser högt tillsammans, tittar på bilderna och pratar om vad text och bild betyder i boken "Vad gör du?"
som vi beställt klassuppsättningar av kostnadsfritt på utbudet.se.
Vi läser vidare i boken Vem är du? som handlar om tolerans. Vi sitter på stolar i en stor ring och alla läser en mening var. Vi pratar om textens innebörd och om vad eleverna ser på bilderna. Eleverna lägger till sina egna erfarenheter kring det vi läser. Idag stod det lite om att vi är olika och att man kan klä sig olika i olika länder. Det handlade också om mat och vi kommer in på mycket, t.ex. hamburgare - USA - billigt - övervikt - näringsfattigt.

Efter några sidor handlade det om hur vi uttrycker oss och bl.a. om hur man gör om man inte blir förstådd. Eleverna berättade att de visar med händerna och sedan gjorde vi en tokrolig lek om just att visa med händerna. Eleverna stod upp i en ring. En gör någonting, t.ex. låtsas att man stickar. Den som står bredvid frågar "Vad gör du?" och den som låtsas sticka säger någonting helt annat, t.ex. "Plockar blåbär.". Då ska den som frågade låtsas att den plockar blåbär. Nästa person i ringen frågar "Vad gör du?" och den svarar någonting helt annat, t.ex. "Läser en bok". Så där fortsätter det tills alla har gjort.

Det är roligt för eleverna att få stå lite i centrum och skratta med varandra över tokigheterna. Apropå gesternas betydelse. Vad som händer när vi säger en sak, men gör en annan.

Syfte:
  • Stärka gruppen genom ord- och rörelseleken.
  • Våga uttrycka sig i grupp.
  • Läsa högt tillsammans och diskutera innehållet.
  • Få höra om eleverna verkar säkra när de läser, om de avkodar orden och har strategier för ord som de inte kan läsa på en gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar