måndag 2 september 2013

Dagboksskrivande

Eleverna skriver dagbok och ritar en passande bild till.
Idag har eleverna fått en dagbok. Vi har valt en med en blank sida för bild och den andra sidan med stödlinjer, för att kunna träna handstil.

Tidigare hade vi en högläsningsbok där en flicka skrev dagbok, så vi hade en gemensam referensram. Vi pratade om vad som var karaktäristiskt för en sådan text, den skiljer sig ju från andra typer av texter, t.ex. faktatexter.

Först skriver vi datum med veckodag, månad och år. Sedan skriver eleverna något som har hänt och gärna hur de upplevde det.

När eleverna skrivit klart får bänkkamraten stötta och titta om det finns stor bokstav och punkt på rätt ställen. De får också hjälpa varandra med stavning.

Därefter ritar de bilden.

Dagboken lämnas in och läraren går igenom och ser vad eleven behöver träna mer på.

Nästa gång får eleven börja med att rätta.

Syfte:
  • Skriva olika typer av texter.
  • Se vad eleverna behöver träna mer på för att kunna "special-sy" lektioner där de jobbar med sina individuella mål.
  • Träna handstil.
  • Träna stavning av för eleven vanligt förekommande ord.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar