onsdag 4 september 2013

Brevet från kolonien med ordlek

 

Att leka med ord, det går det jättebra att göra med sånger.
Vi sjöng Cornelis Vreeswijks sång:

Hejsan morsan, hejsan stabben!
Här e´ brev från älsklinsgrabben.
Vi har kul på kolonien,
vi bor tjugoåtta gangstergrabbar i en….

stor barack med massa sängar.
Kan ni skicka mera pengar?
För det vore en god gärning
jag  har spelat bort varenda dugg på tärning.

Här e´ roligt vill jag lova
fastän lite svårt att sova.
Killen som har sängen över mig
han vaknar inte när han behöver, nej!

Jag har tappat två framtänder
för jag skulle gå på händer
när vi lattjade charader
så när morsan nu får se mig får hon spader.

Våran fröken är försvunnen,
hon har dränkt sig uti brunnen
för en morgon blev hon galen
när vi släppte ut en huggorm i matsalen.

Uti skogen finns det rådjur,
i baracken finns det smådjur
och min bästa kompis Tage
han har en liten fickkniv inuti sin mage.

Honom ska dom operera.
Ja, nu vet jag inget mera.
Kram och kyss och hjärtligt tack sen
men nu ska vi ut och bränna grannbaracken.

Vi uppmärksammade att det var rim i slutet av varje mening och provade att byta plats på rimorden.

Hejsan morsan, hejsan grabben!
Här e´ brev från älsklinsstabben.
Vi har kul på grabbar i en.....
vi bor tjugoåtta gangsterkolonien.

stor barack med massa pengar.
Kan ni skicka mera sängar?
För det vore en god tärning
jag  har spelat bort varenda dugg på gärning.

osv..........

Syfte:
  • leka med ord

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar