måndag 9 september 2013

Dagboksskrivandet fortsätter


När eleverna skriver dagbok kan det underlätta om de har alla bokstäverna framför sig, så att de vet vilka bokstäver som ska "ner i källaren" som g, j, p och vilka som ska "sträcka sig upp till övervåningen" som k, l, d.
Eleverna skriver dagbok på måndagarna. De kan välja om de ska skriva om helgen eller veckan som varit. De börjar med att rätta. Läraren har rättat och strukit under med ett blyertsstreck där det måste ändras. Det kan gälla att det inte är stor bokstav, punkt saknas, det ska vara ä istället för e... Det gäller för eleverna att försöka lista ut vad det är. Eleverna är duktigs och ser oftast vad det ska stå. Annars frågar de bänkkompisen eller läraren.

När rättningen är klar får de vända blad och skriva en ny sida i dagboken.  Ordningen blir så här:
1. Rätta.
2. Skriva dagbok.
3. Kompisen rättar.
4. Rita bild.

(5. Läraren rättar, direkt eller senare.)

Innan eleverna började rätta och ändra hade vi en gemensam genomgång med påminnelser, t.ex. att meningar helst inte ska börjas med "Och", att ordet "jättekul" skrivs ihop som ett ord fastän det är ihopsatt av två.

Syfte:
  • Individanpassa skrivundervisningen (eleverna uppmärksammas på just det som de behöver).
  • Träna på att kunna stava ord som ligger nära sin egen verklighet, t.ex. fotbollsmatcher, djur.
  • Lära av varandra genom samarbete (kompisen rättar).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar