onsdag 11 september 2013

Words in the classroom


Vi började med att titta på en två minuter lång animerad film, där tecknade figurer visade saker från klassrummet och sa det engelska ordet, t.ex. "I have a pen.". (Vi tänkte först att den kanske var för enkel, men den passade bra.)

På golvet spred vi ut inplastade ord på engelska och översättningen på svenska, t.ex. pen sharpener - pennvässare.

Den första gruppen tog en lapp en i taget. De fick alla vänta på sin tur, där de satt på golvet i en cirkel.  Det verkade lite jobbigt för gruppen, att hålla fokus när det tog tid för de andra att välja. Vi ändrade om det hela:

Den andra gruppen fick ett engelskt ord av läraren (likadan inplastad skylt som den andra gruppen). Sedan la vi de svenska orden upp-och-ner på golvet istället. Eleverna turades om att dra ett svenskt ord, t.ex. skrivbok. Den som trodde sig ha det engelska ordet (notebook) skulle ge sig till känna. Det andra sättet tvingade eleverna att vara alerta, eftersom deras ord kunde komma upp när som helst.

Om eleven fick "door" och "dörr" satte den fast skyltarna på klassrumsdörren och sa "This is a door." Resten av gruppen svarade "That is a door." Som stöd skrev vi upp fraserna på white boarden. Vi skrev även vad varje ord betydde och pratade om att th i ordet this och that låter d-d-d.

Eleverna fick nöta in fraserna mycket, så det var bra, men samtidigt tyckte vi att det kanske blev lite långt och tjatigt för dem. Det blev pratigt i väntan på att alla 25 eleverna skulle få göra. Övningen kanske passar bättre till en mindre grupp?!




Syfte:
  • Känna till ord i elevens nära miljö.
  • Veta hur orden uttalas och vad de betyder.
  • Våga prata (vi säger enskilt och i kör).
  • Lära in vanliga fraser på engelska, t.ex. Det här är en/ett..., Det där är en/ett...
  • Regelbundet se orden (skyltarna) i klassrummet för att lättare minnas dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar