tisdag 6 november 2012

Efterlysning av en sak

 

Vi läser uppdraget tillsammans högt, några elever föredrar att läsa tysta själva. Eleverna ska beskriva en sak i klassrummet. Vi gör ett exempel på tavlan med en tankekarta, d.v.s. vad som är bra att ta med: färg, form, material, storlek...

Eleverna skriver själva, utan att avslöja i texten vad det är de efterlyser.


Hm... Kan det vara en blomma?
När alla var klara läste var och en upp sin efterlysning så att kamraterna fick gissa. Det tog sin lilla tid med 25 elever, men det var kul och eleverna var jätteduktiga på att beskriva, läsa upp och gissa!

Elevernas efterlysningar sitter i korridoren.
Det rätta svaret finns längst ner, men kanten är uppvikt, så att svaret inte avslöjas direkt.

Hm... Kan det vara tavelsudden till white boarden?
  Syfte:
  • Beskriva en sak.
  • Kunna läsa upp sin text.
  • Kunna beskriva så tydligt att kamraterna gissar rätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar