måndag 12 november 2012

Eleverna planerar för måltimme

Måltimmen, där eleverna ska jobba med sina individuella mål (som elev, förälder och lärare kommit överens om på utvecklingssamtalet) kommer att vara på veckans enda halvklasslektion som är 1 timme och 20 minuter (2A: måndagar - 2B: torsdagar).

Vi kommer att samla eleverna i ännu mindre grupper och ha genomgång med en grupp i taget. Om eleverna i gruppen ska träna på att sätta ut punkt börjar vi med att repetera reglerna. Därefter gör eleverna kanske en övningsuppgift, t.ex. ska de sätta ut punkter i en text där alla punkter saknas. Sedan väljer de ett eget sätt att fortsätta träna på sitt mål. Det skulle kunna vara att skriva en saga under flera tillfällen.

Likaså gäller om eleverna ska träna på att automatisera subtraktion. Då har vi först genomgång och repeterar olika strategier (tankemodeller) som eleverna kan använda sig av för att bli en snabb räknare. Sedan får de fortsätta att träna själva med t.ex. böcker, ett dataspel eller ett spel med en kompis.

Eleverna har möjlighet att fortsätta med detta arbete på Elevens val-lektionen på fredagar. Då hinner det inte gå för lång tid mellan tillfällena om man t.ex. vill fortsätta att skriva på sin saga eller har startat ett spel.

Idag började vi diskutera med eleverna vad vissa mål skulle kunna innebära rent konkret för dem i undervisningen. "Nästa vecka startar vi med måltimmen, hur gör vi då?!"

Ämnet svenska:
Om man har som mål att skriva meningar med punkt och stor bokstav, vad kan vi då jobba med på lektionen? Förra terminen när vi skrev allting på datorer visade eleverna att de klarade det här. Nu måste vi träna på att komma ihåg det när vi skriver för hand också (där blir det inte automatiskt stor bokstav efter punkt!).

Eleverna kom fram till att det var bäst att skriva med pennan och inte använda datorn, just till detta. De gav också förslag på vad de vill göra nästa vecka då vi kör igång:


"Jag tänker skriva en faktatext om hamstrar."
"Jag vill skriva en saga."
"Jag kommer att berätta vad jag gjort."

Att träna på att sätta ut punkt och stor bokstav är bara ett exempel på vad eleverna kan ha för mål. Exempel på andra mål är:
Läsa och förstå
Skriva med små bokstäver (gemener)
Använda fler skiljetecken . , ? ! m.fl.
Handstil
Läsa med flyt
Till dessa mål behöver vi plocka fram saker som våra småböcker, läsförståelseuppgifter, datorer, skrivövningar.

Här är några elevers egna förslag på hur de ska kunna nå sina mål i matematik.
Ämnet matematik:
Eleverna diskuterade även här utifrån sina egna mål som står skrivna i Röda tråden. De kom med förslag om hur de ska träna och lära sig på bästa sättet. Allt skrevs upp på ett stort pappersark.

Syfte:
  • Elevinflytande (eleverna väljer, med stöd, sina mål och hur de vill arbeta med dem).
  • Ta ansvar för sin lärandesituation.
  • Metakognition (bli medveten om hur man lär - kan vara olika från elev till elev).
  • Få träna lite extra på just det som eleven behöver och själv har valt.
  • Kunna påverka sin egen skolsituation vad gäller undervisningens innehåll och former.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar