tisdag 13 november 2012

Skuggning - eleverna smyger på varandra ute

Uppdrag från detektiven Sally Smart.
Nytt uppdrag från Detektivbyrån: Eleverna ska träna på att skugga varandra.

Halva gruppen fick leka fritt en kort stund ute. Den andra halvan hade fått namnet på den elev de skulle skugga. De skrev följande på sin lapp:
- Vem de skulle skugga (överst)
- Vad personen gjorde (bara stödord)
- Sitt eget namn

Efter en stund bytte vi och de som lekt fritt fick skugga de andra. 

En som skuggar får inte bli upptäckt!
Det gäller att gömma sig väl bland buskar och bänkar!

Eleverna antecknar på sin gröna lilla lapp vad personen gör.
Inte lätt att hitta släta underlag ute...

Här har en elev skrivit ner stödord som visar vem den skuggade är och vad denne sysslar med.

Väl inne i klassrummet igen fick eleverna berätta om den skuggade utifrån sina stödord. De fick inte bara säga "klättrar, snurrar, pratar, springer", utan använde sig av hela meningar "Först så klättrade han upp i klätterställningen. Sen gick han till..."

Den elev som kände igen sig räckte upp handen och skuggaren bekräftade eller nekade om det var fel person.

Syfte:
  • Kunna ta en instruktion: Ni ska BARA skriva stödord på lappen, inte hela meningar. (Det tar för lång tid och den skuggade hinner kanske försvinna från platsen.)
  • Skugga en person utan att den märker det.
  • Anteckna stödord.
  • Kunna läsa vad man själv skrivit.
  • Berätta muntligt utifrån stödorden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar