onsdag 14 november 2012

Hur gick det för Gustav och Anton?

Tidigare läste vi en text för eleverna som handlade om Gustav Adolf-dagen och kungens bakelse. "Läs mer! Läs mer!" sa eleverna när texten var slut. De ville veta hur det gick för de två pojkarna som försvann i dimman. Just den lektionen hade vi andra planer (att rita bakelser).
Det vore ändå synd att inte ta tillvara på elevernas entusiasm kring berättelsen, så idag fick de skriva en egen fortsättning.
Lärarstudenten inledde lektionen med att berätta om elevernas uppgift. För att inspirera och påminna eleverna läste hon berättelsen igen, om Gustav Adolf, Gustav och Anton (finns i Antons årsbok).

Antons årsbok ges ut av förlaget Natur och Kultur.

Text som läses högt (ännu en gång) för eleverna.
Eftersom vi inte började skriva handstil förrän nu i åk 2 (vi skrev på datorer i åk 1), vill vi fortsätta att träna på det. Vi vill förstås också använda datorn som verktyg, eftersom det har sina klara fördelar. Det är lätt att brodera ut sig mer och rätta texterna, jämfört med när eleverna skriver för hand.

Nu kan vi också träna handstil, indirekt på datorn, tack vare programmet "skrivövningar". Eleverna skriver som vanligt på datorn, men bakom orden kommer stödlinjer som vi använder oss av i arbetet med handstil. När eleverna skrivit klart sin berättelse får de fylla i bokstäverna.

Till denna uppgift fick eleverna välja om de ville skriva själva eller tillsammans med någon annan. Om eleverna skriver två och två är det bara att skriva ut två exemplar av den skrivna berättelsen, så att båda får sitt eget papper att fylla i och rita till.

Eleven är klar med textskapandet och illustrationen, så nu ska bara texten fyllas i med en blyertspenna.

Här är exempel på ett annat slut... som kanske fortsätter någon annan gång.

Eleven har påbörjat arbetet med att fylla i bosktäverna.
Typsnittet går även att förstora. Bra för de elever som har svårt med finmotoriken.
Syfte:
  • Fantisera om vad som händer sedan.
  • Skriva meningar, stava rätt, använda stor bokstav i början på mening och punkt i slutet.
  • Illustrera med en passande bild.
  • Träna handstil genom att fylla i datorskriften.
  • Elevinflytande: Ta tillvara på elevernas intresse och anpassa arbetsuppgifterna.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar